dag 22 Bare noen timer igjen

027:51.00N 017:56.00W

Hei til alle som har fulgt meg på denne turen over atlanterhavet. Nå har jeg ikke mange timene igjen før jeg kan sette føttene på land. Når kvelden og natta er over er også de timene over.
Er snart på nordspissen av øya El Hierro. Seiler så direkte til Porto Mogan.
Jeg synes det har vært en flott tur .At det til tider skjer ting, må man være forberedt på og kunne takle.
Det er IKKE andre regler for meg når jeg seiler alene, en for de som seiler med mannskap ombord. Jeg kan ikke fraskrive meg ting bare forde jeg seiler alene.  Skulle noe hekte seg fast i ror og eller propeller, ja så må jeg ned under båten og ta det løs. Derfor har jeg med dykkerutstyr til sånt bruk.
Skulle noe skje slik at jeg må opp i masta, ja da må jeg opp i masta, og har derfor med klatreutstyr for å kunne gjøre dette alene.
Skulle det bli en storm, ja så må jeg vite at både jeg og båten tåler og takler det.
Dette er noe man mentalt må være forberedt på. Og når da slike ting hender meg, klager jeg ikke, fordi det er en del av gamet. Jeg fikk jo ogå lekkajse mellom toppskrog og underskrog. Hadde jeg ikke da vært så heldig å ha med  en tube sikaflex ombord og fått tettet de største lekkasjene, ja da hadde turen blitt adskillig mer strevsom.

Det eneste jeg lurer på er, hvis nå denne Spekkhoggeren som var på besøk hos meg hadde kommet dagen før ,mens jeg holdt på å fjerne garnet fra propellen.
Hvordan hadde jeg reagert hvis den hadde kakka meg på skulderen og jeg hadde snudd meg og sett rett på det svære svarte monstret. Som de aller fleste av oss , ville jeg vel ha beholdt roen, slått av en liten prat med den ,takka for besøket og klatra rolig ombord. Ikke sant.

Så kom vinden

0028:22.00N 021:20.00W

Hei folkens-
Ja, i natt så kom endelig vinden, av med motoren og nå skummer det etter båten. Men man får ikke i pose og sekk her heller. Vind og seiling medfører kregning, sjøen bygger seg opp, og en får kort  godt gjort lite ombord. Det er bare å holde seg fast.
Var vitne til et av naturens infernoer i natt også. Kan tenke meg en avstand på ca 50-60 nautiske lyste himmelen opp av lyn, og .det i gjennomsnitt hvert tredje sekund. Et skremmende syn.
Det var det jeg vil kalle ekstremt. Som nyttårsaften i en større by .Hadde man vært der inne så har man garantert kommet ut som “well done” ingen tvil. Vinden kom jo derfra så jeg må  innrømme at propellen fikk noen ekstra omdreininger. Men etter en time dabbet det mer og mer av.
På tur inn mot Grand Kanaria ( den første øya jeg møter) kan jeg se en uoppdaget øy på kartet. Den har ikke navn(Kartplotter- cmap), ingen havner osv. Der hadde jeg tenkt å gå i land og plante det Norske flagget. (det var litt slitt ) Men så ser jeg bak, flagget og flaggstangen er borte, mistet. Det er mye man bare mister på en sånn tur.
Men det kan jo være like greit. Etter tre uker på sjøen, uten å ha manuvrert båt, uten baugpropell (også kallt pysevisp) inn i den trange havna i Porto Mogan, ja så kan det vel være greit å være litt anonym, hvis en skulle drite seg ut. Men skulle det skje, er det bare å si at man er svensk. Dette trikset står forøvrig på en av de første sidene i boken “Dirty tricks”
Det er mye rart å se som driver rundt her ute på havet, (hvis jeg ser bort fra meg selv) masse fiskeredskap på avveie, plast, sko etc.
Snakket med den norske båten Paquita so er på tur mot Azorene. De hadde på ett døgn (pga motvind  og stamping i høy sjø) nesten ikke flyttet seg og de er ennå 700nm fra
Azorene. De hadde mat nok ombord,men hadde fått saltvann inn på ferskvannstanken. Det er flere norske på vei til Azorenesom, som ligger en god del nautiske bak Paquita , de har samme været.
Så været over atlanteren i år har vært atypisk, kan man trygt si.  Det har ikke lønnet seg å gå nordover for å få medvind. Der har det kun vært hard motvind. Jeg hadde den motvinden den første uka, inntil jeg dreide mot øst og kom på undersiden av lavtrykkert, mellom 26-28 grader nord. Men det hadde vært allt for langt sør for de som skal til Azorene, som ligger 700nm nord for G. Canaria. Jeg har ligget på breddegraden til G.Canaria hele tiden. Hvor jeg også har hatt et snev av golfstrømmen med meg.

Dag 20

028:31.00N 023:22.00W

Hei, da har jeg funnet frem brillene (de med ett glass) kniper igjen det ene øyet og går i gang. Mats sier at det er dag 20 i dag. For meg går det litt i surr med disse dagene.
Vedrørende Spekkhuggerne og propellen, så er nok den tapt. Som vi mennesker bruker rulator så har jeg hørt rykter om at når Spekkhuggerne blir gamle og får isjas / gikt og blir stive i halen sin,
så vil de i fremtiden bruke propell som fremdrift.  Bare tenk på når delfinene får vite om dette her og begynner å plukke propeller fra de minste påhengsmotorene. (samt baugpropeller) Ja de er vel allerede i gang da.
I det Norske landskapet er jeg ganske snart i Brønnøysund.
Været rundt meg er veldig fint. Har store dønninger som vitner om det uværet med sterke vinder som har hersket lenger nord i det siste.
Det er jo ingen måne oppe om natten nå, så natta blir jo da veldig mørk, hvis det ikke hadde vært for lyset fra morilden. Fantastisk fin morild, blir bare mer og mer av den for hver natt .
Idag ved tolvtiden kom vinden sigende. Alle seil er oppe, og det går rimelig bra fremmover. Men fra i morgen ettermiddag vil den øke på og da blir det fin seilvind hele veien inn til mål-

Hilsen Jan

Dag 19

028:41.00N 025:51.00W

Hei hei
i dag tidlig skvatt jrg noe skikkelig, å nei ikke nå igjen. Da jeg tilfeldig ser ned rett bak hekken på båten ser jeg noe svart og hvitt som henger etter båten.
hva i all verden er dette for noe,propellen gikk jo, så det må være noe gedigent som har hekta seg fast i roret. Etter noen sekunder skjønner jeg at det er noe levende. Det er en svær spekkhogger som svømmer,ikke bare etter båten, men med hodet under hekken helt inn til roret og propellen , og helt i overflaten. i to tre minutter.Jeg har bilder av denne karen (bakenden av roret er ca en meter forran hekken) Det var da en voldsom interresse for propeller dette her. Kanskje de vurderer en overgang fra spor til propell. S/Y Nostra Vida mistet jo propellen midt ute i atlanteren i 2011. Stig, her har vi løsninga. Du har ikke mistet propellen, den har blitt stjålet, av en spekkhogger. Så alle seilere, er det spekkhoggere i nærheten, hold på propellen. For to dager siden var det så stille på sjøen at jeg fant ut at jeg skulle sjekke om baugpropellen virket. Det gjor den IKKE. Den var borte. Dette er ikke spøk engang. Ja folkens, det er bare å legge sammen to pluss to. Kristin har med deler ned til Mogan.
I dag velger jeg pølser til middag. Sitter bare å lurer på om jeg skal ta meg bryet med å varme dem. Pølser er jo så godt, at jeg tar nok pølser i morgen også. Og bli nå ikke overrasket om jeg velger pølser på mandag også. ( jeg har bare pølser igjen)
Jeg ser at estimert annkomst Mogan er kl 1200 på dagen Onsdag 15.
Det er fint vær. varmt, men motvind.
Ser for meg motor i to døgn til og så dreier vinden til nordlig retning, og da blir det fine seilforhold helt inn til Porto Mogan
Når det gjelder hvor jeg ville ha vært om jeg seila norge på langs med Sandefjord som mål, så ville jeg snart ha passert Bodø.på tur sørover.
Mer i morgen
Hilsen jan

Dag 18

028:48.00N 027:40.00W

Hei igjen.
Våkna i natt klokken halv to med at båten rista og motoren stoppa. Forstod med en gang hva det var, noe var kommet i propellen. Og det var det til gangs. Et svært garn av grove dimensjoner hang 20-30m etter båten, så helt jævlig ut. Det var ikke annet å gjøre enn å begynne å kutte. Klarte med båtshaken å få tak i lit og litt av garnet og etter en time var mesteparten kutta løs, det hang bare to grove pølser fra propellen et par meter etter båten. Det var jo mørkt som i ei katteræv, så noe dykking for å skjære løs fra propellen måtte jeg vente med til lyset kom.
Heisa gennakeren og gikk å la meg.
Klokka halv seks stod jeg opp. Tok på meg dykker utstyret med fulle flasker, hoppa i sjøen, holdt føttene rundt roret så jeg ikke drifta fra båten  og begynte å skjære.  Etter ca 20 minutter var jeg ferdig. Men det som var usikkerheten, var jo om propellen og eller akslingen hadde tatt skade slik at jeg fikk vibrasjoner. Men heldigvis ikke, alt virket perfekt.
Jeg ble jo hefta litt av dette her ,så jeg ligger litt etter ruta.
Ellers fint vær og lite vind. Det er også som  det meldes om de neste tre dagene., så det betyr motorseiling. Får en knop mer med seilene ute, og så blir båten mer stabil.
i skrivende stund har jeg 620 nautiske til Porto Mogan.

Hilsen Jan

Dag 17

028:50.00N 029:40.00w

Hei folkens.

Siden i går har det vært en blanding av ren seiling (med gennaker  115 kvadratmeter)   motorkjøring, og motorseiling som jeg driver på med nå.
Det er flatt hav, ok litt sjø da, men bare 5 mps og det når vinden er rett bakfra gir ikke nok fart. Ellers sol og nesten skyfritt og varmt.
Siste boksen med  hermetikk gikk i dag. Så nå spiser jeg nest siste rest av mat ombord. Men jeg ser det rekker til jeg kommer frem.
Ellers ingen båter å se på mange dager.
Som jeg var inne på i går. Hvis jeg skulle ha seila Norge på langs fra nord til sør, så ville jeg passere Tromsø kl 12 i natt. ( 684 nm totalt igjen å seile fra Tromsø) Deretter harstad kl 10 i morgen tidlig på vei sørover. Har da satt Sandefjord som bestemmelsessted. Så Atlanterhavet er et langt havstykke, har jo allerede vært 17 døgn på tur, og seila over 2000 nautiske.
Fikk meldfing fra den Norske båten Paquita som sliter noe voldsomt i motvind for å å komme seg til Azorene.
De vurderer faktisk å legge om kursen til kanariøyene, ble det sakt.